Változatos

étkezés,

minden nap

Mindannyian törekszünk a helyes étkezésre és a kellő mennyiségű testmozgásra. Ez azonban nem könnyű.   Az Egészségügyi Világszervezet napi 5-9 adag zöldség és gyümölcs fogyasztását javasolja**. Sok szakértő úgy véli, hogy a boltok polcain kapható zöldségek és gyümölcsök tápértéke alacsonyabb, mint korábban. A rohanó életvitel és az aktív életmód mellett a népesség közel 75%-a nem fogyaszt elegendő mennyiséget a javasolt tápanyagokból, ezért egyre nő a szakadék az elfogyasztott és a szervezetünk által igényelt tápanyagok között.  Gyakran még a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztás betartásával sem tudjuk kellően változatossá és egészségessé tenni étrendünket. Mit tehetünk?

Az étrend-kiegészítők hozzájárulhatnak az étrendünkben jelentkező hiányállapotok leküzdéséhez, így szervezetünk mindig hozzájuthat a megfelelő mennyiségű és összetételű tápanyagokhoz. Az étrend-kiegészítők még a legsűrűbb napirendbe is egyszerűen beilleszthetők.

**Forrás: Egészségügyi Világszervezet/ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete Étrend, táplálkozás és a krónikus betegségek megelőzése; Közös FAO/WHO szakértői konzultációról készített jelentés, Genf, Egészségügyi Világszervezet, 2003 (Technikai jelentéssorozat, 916. számú jelentés)
***Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW. A zöldség- és gyümölcsfogyasztás globális eltérései Am  J Prev Med. 2009: 36(5):402-409.

Napi étrendünkben

hiányosságok

tapasztalhatók

Mindannyian egészségesen szeretnénk élni, és a lehető legjobb formánkat szeretnénk elérni. Ha azonban az étrendünkből hiányoznak bizonyos tápanyagok, szervezetünk nem képes regenerálódni és megőrizni egészségét. Miért okoz nehézséget a szükséges zöldségek és gyümölcsök változatos fogyasztása?

Modern világunkban számos tényező nehezíti a megfelelő egyensúly elérését. A rohanó életmód, a változó táplálkozási szokások és a feldolgozott élelmiszerek terjedése miatt egyre nehezebb beilleszteni étrendünkbe az egészséges mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztást. A szennyeződések és a növényvédő szerek növekvő mennyisége, valamint a nagy távolságból szállított friss élelmiszerek romló minősége miatt sok szakember kétségbe vonja a boltok polcain kapható termékek tápértékét. Számos vallási előírás és kulturális tradíció még tovább szűkíti a rendelkezésre álló élelmiszerek választékát, így az egyensúly egyre nehezebben érhető el.

Szeretnénk a lehető legtöbbet kihozni az életünkből, de a napi táplálkozásból adódóápanyaghiány miatt nem élvezhetjük az életet a megérdemelt módon. Gyakran futva étkezünk, magas zsír- és cukortartalmú ételeket fogyasztunk, és családtagjaink igényei miatt sem tudunk odafigyelni az egészséges étkezésre. Az aktív és teljes élet eléréséhez vezető első lépés a tápanyaghiány leküzdése.

Ismerje meg

a helyes

táplálkozás

erejét!

Mindannyian tudjuk, hogy a vitaminok és ásványi anyagok fontosak az étrendünkben, de tudta-e, hogy szervezetünk nem is működik ezek nélkül? A normál fejlődés és növekedés érdekében napi étrendünknek többféle, kis mennyiségű vitamint és ásványi anyagot kell tartalmaznia.

A makrotápanyagok, például a szénhidrátok és zsírok elsődleges energiaforrásainknak számítanak.  A fehérjék jelentik testünk szövetét, míg az ásványi anyagok adják annak szerkezetét és létfontosságú szerepet töltenek be az anyagcsere-folyamatokban. A vitaminok elengedhetetlenek az egészségünk szempontjából, a vitaminhiány számos krónikus betegség kialakulásához vezet.  Szervezetünk nem képes tárolni a vízben oldódó vitaminokat és ásványi anyagokat, ezért az optimális egészség megőrzése érdekében naponta biztosítani kell a szükséges mennyiséget ezekből.   A zsírban oldódó vitaminokat a zsírunkban tároljuk, de ha nem fogyasztunk belőlük eleget, a kialakuló vitaminhiány súlyos krónikus betegségeket okozhat.

Szervezetünknek számos egyéb tápanyagra van szüksége az egyensúly megőrzéséhez.  Az omega zsírsavak elősegítik a szív egészségének fenntartását, valamint támogatják az immunrendszert és az anyagcserét.  Csontjainknak, agyunknak és vérünknek szüksége van a megfelelő tápértékű vitaminokra és ásványi anyagokra, valamint az antioxidánsokra, amelyek a szervezet természetes védekezőiként megakadályozzák az igénybevétel, a szennyeződés és a stressz okozta sejtkárosodást.  A víz nélkülözhetetlen a kiszáradás elkerüléséhez, és hozzájárul a testhőmérséklet helyes szabályozásához.   Az ételeinkben található tápanyagok hozzájárulnak közérzetünk javításához és a betegségek elkerüléséhez.

A szervezet minden részének megvan a saját tápanyagigénye, így például:

Szem: Az A-vitamin és a karotinoidok hozzájárulnak az egészséges látás megőrzéséhez.

Fogak: A fluorid fenntartja a fogzománc erősségét, a kalcium pedig szükséges a fogak épségének megőrzéséhez.

Csontok: A kalcium erősíti a csontokat, a D-vitamin, a K-vitamin, a foszfor, a magnézium és a cink támogatja a csontok egészségét.

Vér: A vas, a folsav és a B12-vitamin elősegíti az új sejtek képződését, a K-vitamin pedig hozzájárul a normál véralvadáshoz.

Idegrendszer: A C-vitamin, a magnézium és a B-vitaminok, például a B12-, a B6-vitamin, a biotin, a niacin, a riboflavin és a tiamin hozzájárul az idegrendszer fejlődéséhez és szabályozásához.

Szövetek, bőr: A cink az E- és C-vitaminnal együtt védelmet nyújt az oxidatív károsodással szemben, míg az A-vitamin, a riboflavin, a niacin, a biotin és a jód elősegíti a bőr egészségének megőrzését.

Izmok: A D-vitamin, a magnézium, a kálium és a kalcium hozzájárul a normál izomműködéshez.

Sejtek: A C- és E-vitamin, a klór, a kálium és a cink támogatja a sejtek egészségét és segíti regenerálódásukat.